شرکت در نمایشگاه ها نیازمند سرمایه گذاری در وقت و هزینه است. بنابراین اگر کسی قصد این کار را داشته باشد باید آن را به بهترین نحو انجام دهد. بدین معنی که به تمام وجوه کار توجه داشته باشد و تبلیغاتش را به گونه ای انجام دهد که کاملا تاثیر گذار و جذاب باشد. استند و سازه های نمایشگاهی یکی از ابزارهایی است که اگر به درستی از آن استفاده شود، می تواند بیشترین تاثیر را روی مخاطب داشته باشد.
این مطلب قصد دارد تا به شما ایده ها و نحوه ی برپایی و طراحی استند و سازه های نمایشگاهی را به شما بیاموزد تا مخاطب با نگاه کردن به آنها، برند شما را در ذهن خود ثبت کنند.
در نمایشگاه ها همگی برای تبلیغ و فروش محصولاتشان حضور پیدا می کنند. همچنین همگی برای این فروش و تبلیغات طراحی های خاص خود را دارند. اما آیا همه این طراحی ها جذاب است و جلب توجه می کند؟
شما باید به گونه ای غرفه خود را طراحی کنید که چشم مخاطب بلافاصله به غرفه شما بیفتد. اما چگونه؟
شکل بالا می تواند یک مثال مناسب از طراحی استندهای کوچک باشد. که به گونه ای طراحی شده اند که استفاده بهینه ای از فضای موجود در غرفه شود.
فرشی که از سقف تا زمین کشیده شده است به نظر استند را بزرگ نشان می دهد. درحالیکه طراح با این طراحی ضمن استفاده بهینه از فضا، با ایجاد یک توازن بین رنگ سفید در زمینه با سایر رنگ ها کاری کرده که مخاطب هنگام نگاه کردن به آن دچار سردرد نشود و نگاهش را برنگرداند.
اما دلیل این طراحی چیست؟
وقتی صحبت از سازه های نمایشگاهی می شود کوچک بودن به هیچ وجه نشان دهنده ناخوشایند بودن نیست. در استندهای کوچک می توان از ارتفاع بیشتری بهره برد یا از دو طرف خالی آن برای تبلیغات دیگر استفاده کرد(مانند شکل بالا که از ستون های سفید رنگی برای تبلیغات دیگر استفاده کرده است).
اگر می خواهید مخاطبانتان با فضای کاری شما و محصولات شما ارتباط برقرار کنند، چرا آن ها را در نمایشگاه به ای فضا دعوت نمی کنید؟ چرا فضایی طرحی نمی کنید که دقیقا خود مخاطب در طراحی آن استفاده شود؟
تصویر بالا یک غرفه از یک نمایشگاه است که کار آن فروش تجهیزات اداری است. همانطور که می بینید این غرفه به گونه ای طراحی شده است که یک فضای اداری را به زیبایی شبیه سازی می کند.
دلیل این کار چیست؟
حس کردن محصولات یک برند و دیدن آن ها از نزدیک باعث می شود کیفیت آن ها به خوبی توسط مخاطب تشخیص داده شود. بنابراین طراحی استند و سازه های نمایشگاهی که مخاطب را در یک محیط واقعی از محصولات یک برند قرار دهد، بسیار موثر تر از یک تصویر یا یک ویدیو یا ارائه یک بروشور می باشد.
منظور از انعطاف پذیر بودن یک سازه این است که این سازه به گونه ای طراحی شود که در نمایشگاه های بعدی نیز قابل استفاده مجدد باشد.
اما چرا؟
ساخت سازه های نمایشگاهی هزینه زیادی را می طلبد. بنابراین شما باید آن ها را به گونه ای طراحی کنید که در آینده نیز بتوانید از آن ها استفاده کنید. از این رو منطقی است که یک طراحی انعطاف پذیر را برای سازه ی خود داشته باشید. اندازه استانداردی که برای سازه ها مدنظر است 10*10، 10*20 و 20*20 است. البته طراحی ارزشمند و فوق العاده آن است که تمام این سه بعد را در خود داشته باشد. پس نتیجه می گیریم که یک طراحی متفاوت بسیار بهتر از چندین بار طراحی سازه های مختلف است.
بعضی از شرکت های طراحی استند و سازه های نمایشگاهی این امکان را به شما می دهند تا برای مدتی مشخص سازه ای را که مد نظرتان است از آن شرکت اجاره کنید.
علت کارایی این روش چیست؟
این شیوه برای برندها و شرکت هایی که بار اول است در یک نمایشگاه حاضر می شوند بسیار مناسب است. چراکه می توانند در هزینه های خود صرفه جویی کنند و کارهای بیشتری انجام دهند. درست است که ممکن است این سازه ها کمی از استاندارد مدنظر شما دور باشند ولی شک نکنید که برای بار اول مناسب ترین انتخاب است.
سازه نمایشگاهی در تصویر بالا از سیستم 4D استفاده کرده است. اما استفاده از 2D و 3D رایج تر است. این ویژگی غرفه شما را بسیار جذاب و قابل توجه می کند.
اما کارایی آن چیست؟
با وجود اینکه بنرها، صفحه نمایش های بزرگ و نمادهای معروف اهمیت بسیاری در ارتباطات شما دارند، اما باید گفت که ویژگی 2D و 3D یک ویژگی منحصر به فرد است و در غرفه شما کاملا محسوس می باشد و به چشم می آید.
همانطور که می دانید چشم انسان به رنگ ها حساس است. پس استفاده از آن ها در سازه ها بسیار اهمیت دارد. اما چگونه؟ اینکه هر رنگی که بخواهیم را درون سازه استفاده کنیم کاملا اشتباه است. باید رنگ هایی که با یکدیگر همخوانی دارند و چشم را اذیت نمی کنند در سازه ها بکار ببریم. در تصویر بالا غرفه ای که می بینید دارای یک ترکیب رنگ مناسب است. ضمن اینکه برای فریفتن و جذب مخاطب از رنگ ها بصورت برجسته استفاده کرده است.
کارایی این روش چیست؟
رنگ هایی که بصورت بولد و برجسته هستند می توانند در جلب توجه غرفه شما بسیار کمک کننده باشند. اما توجه داشته باشید که نباید بیش از سه رنگ را در این طراحی بکار ببرید تا طرح شما شلوغ و زننده نشود.
بافت سازه ی شما اهمیت بسیاری دارد. شما می توانید به کمک یک بافت زیبا برای سازه خود، غرفه خود را کاملا متمایز و قابل تشخیص از دیگر غرفه ها کنید. برای مثال در تصویر بالا غرفه ای که مشاهده می کنید، از یک بافت چوبی بسیار زیبا و با طراحی کاملا کارشناسی شده استفاده کرده است.
دلیل و کاربرد آن چیست؟
برای جلوه نمودن برندتان، غرفه شما باید از لحاظ بصری یک غرفه زیبا و جالب توجه باشد. بهترین روش برای این کار هم استفاده از انواع ماده ها با الگوهای مختلف برای ساخت استند و سازه های نمایشگاهی است تا چشم انسان را به سمت خود بکشد. برای مثال استفاده از یک سازه چوبی به همراه میز و صندلی های فلزی و طرح های داخلی که می توانند از جنس پلاستیک یا فوم باشند.
امیدواریم با این مطلب درباره ایده های طراحی استند و سازه های نمایشگاهی شما را راهنمایی کرده باشیم.
منبع: EVENTBRITE
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
اینستاگرام: https://www.instagram.com/hooran.graphic
تلگرام: https://t.me/hoorangraphic