لوگوی برند شما یک نماینده بصری برای همه محصولات شماست. بسیاری از شرکتها و برندها موضوع طراحی لوگو را جدی نمیگیرند و خیلی ساده از آن عبور میکنند. در حالیکه مخاطب در نگاه اول با لوگوی برند شما برخورد میکند و سپس با خودتان. در این مطلب میخواهیم با آموزش طراحی لوگو به بهبود روند کسب و کار برندتان کمک کنیم.
بطور ایده ال یک لوگوی مناسب باعث میشود تا مشتریان بالقوه کسب و کار شما افزایش یابند. طراحی یک لوگوی خوب میتواند تاثیرات زیر را داشته باشد:
1- ارتباط بیشتر مشتریان با کسب و کار شما.
2- انتشار و ترویج هویت برندتان.
3- ایجاد یک دیدگاه حرفه ای نسبت به کسب و کار و برندتان.
با کمی تفکر و خلاقیت در طراحی لوگو، لوگوی شما میتواند به سرعت تاثیر خودش را بر روی کسب و کارتان بگذارد.
بطور معمول میتوان لوگو را به سه دسته تقسیم بندی کرد:
1- لوگویی که بر اساس فونت باشد:
برای مثال میتوان لوگوی شرکتهای معتبری مانند IBM، Microsoft و Sony را به عنوان نمونه بیان کرد. این شرکتها علاوه بر یک طراحی ساده برای لوگوی خودشان، برای جذب افراد از روانشناسی طراحی لوگو استفاده کرده اند. و البته مهم ترین نکته این است که لوگوی این شرکتها مستقیما به خود شرکت و نام آن اشاره میکند و معرف آن است.
2- استفاده از آیکون یا یک نماد:
این گزینه نیز یک گزینه بسیار مناسب است. چراکه اگر شما بتوانید تنها با یک نماد خودتان را به مخاطبتان معرفی کنید، در حال تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ هستید. اما دانستن این نکته لازم است که انتخاب نماد به عنوان لوگو هزینه نسبتا زیادی در بر دارد. بنابراین انتخاب یک لوگوی مناسب و نوع آن کاملا بستگی به نوع کسب و کار شما و بزرگ یا کوچک بودن آن دارد.
3- ترکیبی از هر دو مورد بالا:
این مورد بدین مفهوم است که شما در لوگوی خود هم از نام شرکت و هم از یک نماد استفاده میکنید. بر اساس آمارهای مختلف، این مورد بسیار تاثیر گذارتر از دو مورد دیگر است.
برای آموزش طراحی لوگو، قبل از شروع به طراحی و آموزش ابتدا باید یک نکته مهم را رعایت کنید. شما در ابتدا باید پیامی را که میخواهید از طریق لوگو به مخاطبتان منتقل کنید را بیان کنید. سعی کنید از یک جمله مناسب برای انتقال پیام استفاده کنید و تمرکز کارهایتان را حول آن بگذارید.
نکته بالا برای آموزش طراحی لوگو لازم است ولی کافی نیست. در این جا چند تاکتیک و روش را که به شما برای طراحی لوگو کمک میکند خواهیم گفت:
ببینید رقبای شما از چه تصویری برای لوگوی خود استفاده کرده اند. آیا از تصویری گرافیکی استفاده کرده اند یا یک تصویر حقیقی یا …؟ به این فکر کنید که برای رقابت با آنها از چه لوگویی استفاده کنید که شما را از آنها متمایز کند.
تصمیم گیری کنید. تصمیم بگیرید که شرکت یا برند شما از برقراری ارتباط با مخاطب چه میخواهد و چه هدفی دارد. آیا جدیت در ارتباط لازمه کار شماست یا نشاط و راحت بودن با مخاطب؟ چه چیزی شما را در ارتباطتان منحصر به فرد میکند؟ ماهیت مخاطب هدف شما چگونه است؟ تمام این پرسش ها و پاسخ آنها از سوی خودتان نقش بسیار مهمی را در طراحی لوگوی مور نظرتان ایفا میکند.
برای مثال روی کارت ویزیت شما موارد مختلفی اعم از نام و شماره و آدرس وجود دارد. اما آن چیزی که باید توجه مخاطب را روی آن کارت به خودش جلب کند، لوگوی شماست.
یک لوگوی خوب باید مقیاس مناسبی داشته باشد، تکثیر آن ساده باشد، به راحتی در حافظه ذخیره شود و از همه مهمتر متمایز و منحصر به فرد باشد. در این مورد آیکون ها بهتر از تصاویر کار میکنند. توجه به این نکته نیز بسیار ضروری است که لوگوی شما باید به گونه ای طراحی شود که قابلیت تکثیر به صورت سیاه و سفید را داشته باشد.
برای مثال اگر نام کسب و کار شما هوران گرافیک است، لوگوی شما باید به گونه ای طراحی شود که بخش مهم و قابل توجه نام برند را در بر گیرد. مثلا در هوران گرافیک ما قصد داریم برند هوران را بولد کرده و ترویج کنیم. بنابراین از نام هوران در لوگو استفاده میکنیم.
اگر قصد تغییر لوگوی قدیمی خود را دارید، باید ریسک گیج شدن و کاهش مشتریان خودتان را بپذیرید. لوگوی شما باید به قدری زیبا و مطمئن باشد که برای 10 یا 20 سال بدون تغییر باقی بماند تا مخاطبانتان کاهش پیدا نکنند.
یکی از نکاتی که دقت زیادی را از سوی شما میطلبد کشف رنگ مناسب برای لوگو است. شاید ایجاد لوگو با پنج رنگ متفاوت کار جذابی باشد اما مطمئن باشید علاوه بر اینکه در کپی کردن لوگو به مشکل برمیخورید باعث گیج شدن مشتری نیز میشوید. بطور نرمال در طراحی یک لوگوی خوب باید از یک یا دو رنگ استفاده شود. اگر ترکیب رنگها خیلی برایتان ضروری است نهایتا از سه رنگ متفاوت استفاده کنید نه بیشتر.
البته پیشنهاد میشود که لوگوی خودتان را در هر سه حالت امتحان کنید. یک بار با یک رنگ، بار دیگر با دو رنگ و بار دیگر با سه رنگ. حال میتوانید انتخاب راحتتر و درست تری داشته باشید.
بهترین راه برای اینکه دچار سردرگمی نشوید و در وقتتان صرفه جویی کنید استفاده از یک طراح لوگو میباشد. شما میتوانید ایده های خود را برای طراحی به شرکت یا فرد طراح ارائه کرده و طراحی لوگو را به او بسپارید.
هوران گرفیک با تخصصی که در طراحی لوگو دارد آماده پذیرش سفارشات شما برای طراحی انواع لوگو میباشد. شما میتوانید طرح مورد نظرتان را برای ساخت به ما بدهید یا اینکه کل فرایند طراحی و ساخت لوگو را به ما بسپارید.
امیدواریم که از این مطلب لذت برده باشید.
1 دیدگاه
سلام
تبریک می گم
تو این زمینه بهترین هستین
سایتتون هم زیباست