لیبل پی‌وی‌سی

لیبل پی‌ وی‌ سی (PVC) ماده‌ای انعطاف‌پذیر، مقاوم در برابر حرارت و ضربه است. برچسب یا لیبل پی وی سی PVC نیز از این قاعده مستثنی نیست و به خاطر مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و شرایط بد آب و هوایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به هر حال عنصر اصلی استفاده شده در لیبل‌های پی‌وی‌سی، در واقع همان پلاستیک است که از طریق روش‌های کشش و افزودن مواد مختلف مقاوم‌تر از حد معمول می‌شود. از ویژگی‌های لیبل PVC می‌توانیم به انعطاف‌پذیری مطلوب، قدرت چسبندگی بالا و خاصیت پلاستیکی بالا، توانایی مقاومت دربرابر آب و سایر مایعات و همچنین قابلیت استفاده در صنعت خوروسازی و یا دروپنجره و پوشاک را دارد. پی‌وی‌سی پایه‌ای ایده‌آل برای برچسب‌های چاپی با کیفیت بالا و بادوام است. در حالی که برچسب‌ها می‌توانند از طیف گسترده‌ای از مواد ساخته شوند، اما در مورد دوام، مقاومت در برابر آب و شرایط بد محیطی، هیچ چیز جای برچسب (PVC) پی‌ وی‌ سی را نمی‌گیرد.

لیبل پی‌وی‌سی (PVC) یکی از پرکاربردترین محصولاتی می‌باشد. که با توجه به مزایا و معایبی که دارد. در صنایع مختلف بسیار پر کاربرد است. این نوع از لیبل‌ها در صنایعی اعم از خودروسازی، مواد غذایی، آزمایشگاه‌ها، لوازم خانگی و آرایشی بهداشتی کاربردهای متنوعی دارد.

تنوع در مواد تولیدی لیبل PVC برچسب‌های پی‌وی‌سی از ماده اولیه پلی پروپیلن (پلاستیک) تولید می‌شود. به همین دلیل در مواردی که لیبل کاغذی(سوپرگلاسه) کارایی ندارد به خوبی قادر است نیاز مصرف‌کننده را برطرف نماید. این لیبل در برابر پارگی و کشش، حرارت تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد و مایعاتی مانند الکل و مواد شوینده مقاوم است. به همین دلیل وسعت کاربردی زیادی در صنایع مختلف خودرویی، لوازم خانگی، صنایع شیمیایی، داروسازی، آزمایشگاهی و … دارد. لیبل های پی‌وی‌سی به لیبل‌های مقاوم سفید رنگ با نام‌های PP،PE،PET،PVC مشهور است. این لیبل‌ها در دو نوع مات و براق متناسب با فعالیت مورد نظر ارائه می‌شود. با توجه به نوع کاربرد و اهمیت چاپ، ریبون‌های پریمیوم وکس، وکس رزین، رزین یا سوپر رزین برای چاپ روی لیبل PVC پیشنهاد می‌شود. از نظر چسبندگی لیبل پی‌وی‌سی نیز مانند لیبل کاغذی(سوپرگلاسه) به دو صورت کم چسب (آکرونال) و پر چسب (هات ملت) تولید می‌شود. نوع کم چسب لیبل PVC بسیار مناسب برای مصارف آزمایشگاهی بوده و به Removable Label مشهور است. لیبل پی‌وی‌سی (PVC)، ویژگی و آن یکی از کاربردی‌ترین لیبل‌های موجود در بازار است . با توجه به مزایایی و تنوعی که محصول دارد کاربرد های متنوعی در مشاغل و حرفه‌های گوناگونی دارد.

می‌توان موارد ذیل را به عنوان ویژگی‌های لیبل پی‌وی‌سی (PVC) معرفی کرد:
* از ماده اولیه پروپیلن ( پلاستیک ) تولید می شود.
* مقاومت بیشتر نسبت به لیبل‌های کاغذی در برابر رطوبت و سرما و گرما؛
* سطحی صاف و صیقلی داشته و از مقاومت کشسانی قابل توجهی برخوردار است.
* چاپ‌پذیری مناسب به وسیله لیبل پرینتر‌ها
جنس‌های لیبل PVC:
دارای دو نوع مات و براق و دو نوع کم‌چسب (آکرونال) و پرچسب (هاتملت) می‌باشد.
مدل لیبل PVC حرارتی آن که به‌وسیله پرینترهای حرارتی چاپ می‌شود نیز موجود است.
نوع PE و PP این نوع محصول دارای قیمت بالا تر و کشسانی بیشتری است که در مواردی همچون روغن موتور و ضد یخ‌ها استفاده می‌شود.
نوع پلی گور آن نیز دارای کشسانی مطلوبی است ولی از لحاظ براقی از انواع دیگر آن براق‌تر است.
ریبون قابل استفاده رزین و وکس رزین می‌باشد؛
موارد کاربرد آن در صنایع خودرو سازی، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، انواع شوینده‌ها، صنایع پتروشیمی، رنگ‌سازی بسته‌بندی و آزمایشگاه‌ها دانست.‌