طراحی پوستر به شیوه‌ای خلاقانه یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های گرافیک محسوب می‌شود. هر موضوع می‌تواند دنیای جدیدی باشد که به آن وارد می‌شویم. لازمه‌ی طراحی پوستر با یک عنوان مشخص این است که در ابتدا جزئیات لازم را در حوزه‌‌ی مربوطه بدانیم( مانند رنگ‌ها، نمادها، رویدادها، شعار، ادبیات مربوط به موضوع و …. .) مرحله‌‌ی بعدی نیز شامل دانش گرافیکی و ایده‌ پردازی‌ها است.

در این مقاله وبلاگ هوران گرافیک قصد دارد ۷ توصیه‌ی کاربردی را معرفی کند، تا از چالش‌ها و سختی‌های طراحی پوستر برای شما کاسته شود.

طراحی خلاقانه پوستر

قوانین طراحی پوستر که باید همیشه به خاطر بسپارید

طراحی پوستر در چهار اندازه رایج انجام می‌شود:

  • ۲۱٫۶۹ سانتی‌متر در ۲۷٫۹۴ (۸٫۵ در ۱۱ اینچ که اندازه‌ی کاغذ A4 است)
  • ۲۱٫۹۴ سانتیمتر در ۴۳٫۱۸ سانتیمتر ( ۱۱ در ۱۷ اینچ)
  • ۵۵٫۸۸ سانتیمتر در ۸۶٫۳۶ سانتیمتر (۲۲ در ۳۴ اینچ)
  • ۶۰٫۹۶ سانتیمتر در ۹۱٫۴۴ سانتیمتر (۲۴ در ۳۶ اینچ)

از این اندازه‌ها در دو صورت افقی و عمودی می‌توانید استفاده کنید.

اصول طراحی پوستر

۱- پوستر باید از فاصله‌های دور قابل خواندن باشد

الویت و هدف اصلی در طراحی پوستر این است که خواننده را از وجود یک اتفاق یا رویداد آگاه کند. اطلاعات کلیدی و مهم در متن باید ازفاصله‌های دور نیز قابل خواندن باشند. به خاطر داشته باشید که متون به کار رفته در طراحی پوستر باید از یک سلسله مراتب از پیش تعریف شده‌ای پیروی کنند.

  • عنوان: اساسی‌ترین عنصر در پوستر عنوانی است که در آن قرار می‌هیم. می‌توان عنوان را با عناصر هنری مانند تصاویر ترکیب نمود( به عنوان مثال اگر لوگو و نماد مخصوصی دارید از آن در عنوان پوستر استفاده کنید.) البته طراحی عنوان به صورت یک جزء هنری نیز می‌تواند در طراحی پوستر جذاب به نظر برسد. به خاطر داشته باشید از فونت‌هایی که خوانا و در عین حال زیبا نیز هستند استفاده کنید.
  • متن اصلی: در این متن از تصویر باید به  سه پرسش به صورت کاملا مختصر پاسخ دهید: چه چیز؟ چه وقت؟ و کجا؟.      در خصوص اندازه نیز دو راهکار وجود دارد. اول اینکه می‌توانید متن جزئیات را در اندازه‌ای نصف عنوان بنویسید یا اینکه فونت بزرگ‌تری را انتخاب کرده راهکارهای دیگری را برای ایجاد تضاد و تمایز با عنوان به کار بگیرید.
  • جزئیات: قسمتی از متن در طراحی پوستر است که باید شامل جزئیات فرعی موضوعی باشد که شما در حال اطلاع رسانی در خصوص آن هستید. این متن باید کوچک باشد و نسبت به سایر اجزای پوستر کمتر خودنمایی کند.

طراحی پوستر

 

۲- در طراحی پوستر تضادها را در تصویر پررنگ کنید

تنها به اندازه‌ی یک نگاه فرصت دارید تا مخاطبانتان را جذب کنید. تضاد زیاد بین اجزائ در طراحی کمک می‌کند تا این کار را انجام دهید. رنگ‌های یکنواخت و کم انرژی را فراموش کنید. روی رنگ‌ها و نمای نوشته‌هایتان تمرکز کنید. احتیاط در طراحی پوستر معنایی ندارد. ترکیب‌های عجیب و غیر عادی را امتحان کنید.در خصوص رنگ و طرح پس زمینه رنگ‌های واضح و پررنگ و تصاویر بزرگ استفاده کنید. عادت‌ها را در طراحی پوستر از بین ببرید تا بیشتر جلب توجه کنید.

طراحی پوستر

۳- محل نصب پوستر را خوب شناسایی کنید

کجا میخواهید پوسترتان را نصب کنید؟ ابعاد پوستر، اندازه حاشیه، رنگ‌ها و حتی عباراتی که برای دعوت مخاطبانتان به کار می‌برید از محل نصب تاثیر می‌پذیرند. اینکه دقیقا بدانید طرح شما کجا قرار می‌گیرد کمکتان می‌کند تا خلق بهتری را ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر قرار است پوسترتان را روی یک دیوار آبی نصب کنید باید حواستان به تضاد رنگ‌ها و رنگ دیوار باشد تا بهتر دیده شوید. همچنین اندازه‌ی پوستر بر روی یک دیوار، با اندازه‌ی آن بر روی یک تابلوی اعلانات متفاوت است.

طراجی پوستر

۴- نسخه‌های کوچک از پوسترتان تهیه کنید

از آنجایی که پوستر شما نهایتا باید چاپ شود سعی کنید تعدادی نسخه در اندازه‌های کوچک‌تر برای نصب در مکان‌های متعدد دیگر تهیه کنید. این اصل بازاریابی را به خاطر بسپارید: یک شخص برای به ذهن سپردن چیزی باید بیست بار در معرض نمایش آن قرار بگیرد. پس در طراحی پوستر دقت کنید تا تغییر در اندازه از کیفیت و گیرایی آن کم نکند. عمل به توصیه‌های زیر می‌تواند در طراحی پوستر موثر باشد:

  • مقیاس تصاویرتان را کوچک کنید تا برای شبکه‌های اجتماعی مناسب باشند.
  • پوسترتان را بر روی یک کارت پوستال برای پخش و دست به دست کردن بین مخاطبین چاپ کنید.
  • بر روی صفحه فرود وب‌سایتتان یک مکان مناسب جهت قرار دادن پوستر بر روی آن در نظر بگیرید.
  • نسخه‌ای جهت ارسال با ایمیل نیز طراحی کنید.

طراحی پوستر

 

۵- تنها از یک تصویر غالب استفاده کنید

همان گونه متن‌ها باید خوانایی لازم را داشته باشند تصاویر نیز باید به راحتی دیده شوند. پس از به کار بردن عناصر بصری بزرگ نترسید. اما این نکته را نیز در نظر بگیرید که تنها باید یک تصویر شاخص استفاده کنید. به کار بردن عکس‌های متعدد تمرکز مخاطبان را نسبت به هدف اصلی ما کم می‌کند. مطمئنا تا به اینجا متوجه تاثیر رنگ‌ها در طراحی پوستر شده‌اید. دقت داشته باشید که نوشته تضاد لازم با تصاویر را دارند و به صورت مستقل به راحتی دیده می‌شوند.

طراحی پوستر

۶- در طراحی پوستر بین عناصر فاصله گذاری کنید

بین اجزاء تصویر به صورت اغراق آمیز فاصله گذاری کنید. این کار شاید در ابتدا مضحک به نظر برسد اما همین موضوع باعث می‌شود تا هر عنصر راحت‌تر دیده شود. موارد زیر بیان می‌کنند که کجا بهتر است بین عناصر در طراحی پوستر فواصل نسبتا زیادی ایجاد کنیم:

  • در کلمات به صوت تک به تک. اگر حروف در هر عنصر بسیار نزدیک به هم نوشته شوند از فواصل دور تار به نظر می‌رسند.
  • بین خطوط نیز باید یک فاصله اضافی قرار دهیم.
  • اطراف حاشیه‌ی داخی بوم نیز فاصله ایجاد کنید.
  • بین عناصر با نوع متفاوت باید فاصله گذاری بیشتری صورت بگیرد.
  • اطراف آن چیزی که می‌خواهید بیشتر از همه دیده شود نباید از عناصر زیادی استفاده کنید. پس بهتر از اگر عضوی قرار است در آنجا قرار گیرد با فاصله گذاشته شود.

طراحی پوستر

۷- مخاطب را در طراحی پوستر به انجام یک عمل دعوت کنید

هدف بیشتر پوسترها دعوت مخاطبین به یک رویداد مانند تاتر، همایش و مواردی از این قبیل و یا انجام کاری است. به همین دلیل جملاتی برای انجام یک اقدام در طراحی پوستر ضروری است. برای این جملات اهمیت بالایی قائل شوید.

نکته مهم اینجاست که این عبارات مانند جملاتی که در سایت‌ها مشاهده می‌کنیم ( مانند ” ثبت نام کنید” یا ” با ما تماس بگیرید”) ساده نیستند. برای نوشتن این عبارات در پوسترها باید واکنش مخاطبان را پیش بینی کنیم، سپس یک جمله زیرکانه برای این منظور طراحی نماییم. یک نمونه مناسب برای این کار استفاده از کد QR است که مخاطبان برای کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانند با اسکن آن به سایت شما هدایت شده و بیشتر نسبت به کارتان کنجکاو می‌شوند.

طراحی پوستر

 

به شبکه‌های اجتماعی هوران گرافیک بپیوندید.

کانال تلگرام هوران گرافیک صفحه‌ی اینستاگرام هوران گرافیک

مطالب مرتبط: ساک پارچه‌ای ، پلات و لمینت ، مراحل طراحی لوگو،  ، ساک دستی پارچه‌ای

در این مطلب از مطالب هوران گرافیک می خواهیم شما را با دو روش رایج چاپ یعنی چاپ دیجیتال و چاپ افست آشنا کنیم و تفاوتهای آنها را بیان کنیم.

اگر شما برای کسب و کارتان از تبلیغاتی مثل بروشور، کارت ویزیت، پوستر یا موارد مشابه استفاده می کنید، حتما این را می دانید که در این نوع تبلیغات باید موارد زیر را رعایت کنید:

۱- طراحی زیبا و قابل قبول

۲- روانشناسی رنگ های روی این تبلیغات

۳- کپی و طرح بندی قالب تبلیغات

با این وجود اگر همه موارد بالا را هم رعایت کنید بازهم یک نکته بسیار مهم را از قلم انداخته اید و آن هم این است:

شما باید بین چاپ دیجیتال و چاپ افست یکی را انتخاب کنید.

تفاوت بین چاپ دیجیتال و چاپ افست

ما در این پست تفاوتهای بین این دو تکنیک چاپ را بیان کرده و مزایا و معایب آنها را شرح می دهیم.   همچنین فاکتورهایی را که شما باید در تصیمیم گیریتان آنها را در نظر بگیرید می گوییم و شما را به سمت بهترین انتخاب برای پروژتان سوق می دهیم.

طبیعیست که در این میان برای شما مثالهایی خواهیم آورد تا چاپ دیجیتال و چاپ افست را در عمل مشاهده کرده و برایتان ملموس تر شود.

 

 

چاپ افست، بازگشت به قدیم

 

بررسی چاپ افست در بین چاپ دیجیتال و چاپ افست

 

چاپ افست که به چاپ سنگی یا لیتوگرافی نیز معروف است، رایج ترین روش چاپ در کارهای تجاری با تیراژ بالاست. برای مثال چاپ روزنامه ها در رول های بزرگ با استفاده از چاپ افست انجام می گیرد.

اما چاپ افست چگونه صورت می گیرد؟

۱- در گام اول چاپگر طرح را بر روی صفحات فلزی حک می کند (به ازای هر صفحه فلزی یک رنگ).

درکل از ۴ رنگ استفاده می شود: فیروزه ای، ارغوانی، زرد و سیاه. که اگر حروف ابتدایی لاتین این رنگها را جدا کنیم این رنگها بصورت CMYK خوانده می شوند و به همین نام هم معروف هستند. اما در چاپ افست از جوهرهای رنگی و رنگهای دلخواه بجای CMYK استفاه می شود(بخصوص رنگ پنتون).

۲- در مرحله بعد طرحها از روی صفحات فلزی به رولهای لاستیکی منتقل می شوند. سپس جوهرها با رنگهای متفاوت روی این رولها پخش می شوند و پس از آن کاغذ در بین آنها قرار می گیرد.

۳- در نهایت کاغذ از تمام رولها عبور می کند و رنگها برای تولید عکس مورد نظر روی کاغذ منقل می شوند.

 

 

مزایای چاپ افست

 

مزایای چاپ افست در چاپ دیجیتال و چاپ افست

 

۱- کیفیت تصاویر قابل اعتماد است. بطوریکه تصاویر بدون رگه ولکه اضافی و بسیار تمیز می باشند و قابل تمایز از هم هستند.

۲- ماندگاری بهتر رنگ، که به دقت و توازن رنگها در طراحی برمی گردد. زیرا در چاپ افست توان مخلوط کردن رنگها در تمامی زمینه های شغلی موجود است.

۳- در این نوع چاپ کار با هر ماده ای ممکن است و تفاوتی نمی کند که چه ماده ای مورد استفاده قرار گیرد.

۴- برای کارهای با تیراژ و حجم چاپ بالا، در چاپ افست باید در ابتدا هزینه زیادی پرداخت و این هزینه به خاطر تهیه مواد و صفحات فلزی و رنگها می باشد. اما این هزینه تنها برای شروع کار است و تنها با پرداخت هزینه اولیه، می توان مدتها از این متریال استفاده کرد.

یکی از تفاوتهای چاپ دیجیتال و چاپ افست در همین جاست که هزینه کلی برای چاپ افست کمتر از چاپ دیجیتال می باشد.

 

 

معایب چاپ افست

 

معایب چاپ افست در چاپ دیجیتال و چاپ افست

 

۱- برعکس شغل های با تیراژ بالا این نوع چاپ برای کارهای با حجم پایین پر هزینه می باشد.

۲- تولید صفحات فلزی برای چاپ افست زمانبر است.

۳- در صورت بروز یک خطا کل سیستم دچار اختلال می شود. بدین مفهوم که اگر روی یک صفحه فلزی طراحی انجام نشود تمام مراحل را از ابتدا باید تکرار کرد و زمان زیادی به هدر می رود.

 

 

چاپ دیجیتال، کودکی نوپا در دنیای امروز

 

توضیح چاپ دیجیتال در تفاوتهای چاپ دیجیتال و چاپ افست

 

هنگامی که چاپ دیجیتال پا به صحنه گذاشت کار چاپ افست و آن همه دستگاه مورد نیاز برای این چاپ را مشاهده کرد با قاطعیت به تمام آنها “نه” گفت و وارد دنیای چاپ شد.

در این تکنیک از هیچ یک از امکانات چاپ افست نظیر صفحات فلزی و رولهای لاستیکی استفاده نشده است. این تکنیک طرح مورد نظر را بصورت مستقیم روی صفحه مورد نظر برای چاپ، چاپ می کند و این کار را با جوهرهای مایع یا پودرهای رنگی جامد انجام می دهد.

اگر شما در منزل ود یک چاپگر جوهرافشان یا لیزری را به کامپیوتر خود متصل کرده اید جالب است بدانید که هر دوی اینها چاپگرهای دیجیتال هستند.

شرکتهای تولید کننده چاپگرهای دیجیتال به سرعت درحال رشد و توسعه می باشند.

 

 

مزایای چاپ دیجیتال

 

مزایای چاپ دیجیتال در موضوع چاپ دیجیتال و چاپ افست

 

۱- زمان انجام کار در آن بسیار پایین است و سرعت بالایی دارد.

۲- تمام چاپها از یک تصویر با یکدیگر کاملا یکسان هستند. ابن بدین معنی است که تغییرات عجیب و غریب در چاپها و همچنین به هم خوردن توازن جوهر و آب در چاپ دیجیتال دیده نمی شود.

۳- برای کارهای با حجم پایین ارزان و مناسب است. اگر به خاطر بیاورید این هزینه برای چاپ افست بسیار در کارهای تیراژ پایین بسیار بالا بود.

۴- قابلیت تغییر اطلاعات در نوشته یا تصویر. برای مثال شما برای برقرای یک کنسرت کارتهایی را سفارش داده اید و می خواهید تاریخ و مکان آن عوض شود، این کار با چاپ دیجیتال به سادگی قابل انجام است.

 

 

معایب چاپ دیجیتال

 

معایب چاپ دیجیتال در توضیح چاپ دیجیتال و چاپ افست

 

۱- در چاپ دیجیتال کاغذهایی که می توانید روی آن پرینت انجام دهید انواع زیادی ندارند.

۲- حقیقی جلوه کردن رنگ در چاپ دیجیتال پایین تر از چاپ افست است. به این دلیل که کارهایی که با چاپ دیجیتال انجام می شوند، از رنگهای استانداردی استفاده می کنند که قابل تغییر نیست و به همین دلیل برقراری ارتباط بین این رنگها کمی ضعیف است.

۳- برای کارهای با حجم بالا چاپ دیجیتال هزینه زیادی را می طلبد.

۴- کیفیت تصویر در چاپ دیجیتال کمی پایین تر است.

 

 

تصمیم گیری: از بین چاپ دیجیتال و چاپ افست کدام یک را انتخاب کنیم؟

اگر تا به اینجا هنوز تصمیم خود را مبنی بر استفاده بین چاپ دیجیتال و چاپ افست نگرفته اید، پیشنهاد می کنم که در انتخابتان به موارد زیر توجه کنید:

۱- حجم پروژه شما در چه حد است؟

۲- آیا شما برای انجام کارتان عجله دارید یانه؟

۳- قصد چاپ بر روی چه ماده ای را دارید؟

۴- تنوع و میزان حقیقی بودن رنگ چقدر برای شما مهم است؟

 

 

حجم پروژه شما در چه حد است؟

همانطورکه گفتیم اگر حجم پروژه شما بالاست (برای مثال بالای ۵۰۰ عدد) شما بهتر است که از چاپ افست استفاده کنید تا در هزینه خودتان صرفه جویی کنید. و اگر حجم کارتان پایین است بهترین روش چاپ دیجیتال است.

 

آیا شما برای انجام کارتان عجله دارید؟

در چاپ دیجیتال محصول مورد نظر شما به سرعت آماده می شود اما در چاپ افست نباید انتظار داشته باشید که در چند دقیقه کارتان به اتمام رسد. بنابراین اگر در انجام کارتان عجله دارید بهتر است از بین چاپ دیجیتال و چاپ افست، دومی را انتخاب کنید.

 

قصد چاپ بر روی چه ماده ای را دارید؟

آیا می خواهید بر روی سطحی پلاستیکی یا پارچه ای چاپ را انجام دهید؟ اگر مقصودتان این است که از ماده های متفاوتی استفاده کنید چاپ افست بهترین گزینه است. اما اگر کارتان چاپ کارت ویزیت یا بروشور یا مانند اینها بر روی کاغذ است، بهترین گزینه چاپ دیجیتال است.

 

تنوع و میزان حقیقی بودن رنگ در چاپ دیجیتال و چاپ افست

اگر در طراحی محصول مورد نظرتان یک یا دو رنگ مثل سیاه و سفید مد نظرتان است چاپ افست بهتر است اما اگر می خواهید از چهار رنگ(CMYK) استفاده کنید چاپ دیجیتال گزینه بهتری است.

امیدواریم با این مطلب درباره تفاوتهای چاپ دیجیتال و چاپ افست توانسته باشیم شما را در تصمیم گیریتان بین این دو نوع چاپ معتبر و رایج در دنیا راهنمایی کرده باشیم.

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام: https://www.instagram.com/hooran.graphic

تلگرام: https://t.me/hoorangraphic

 

مطالب دیگر:

کارت ویزیت و روش ثبت اطلاعات روی آن

ساخت بج سینه و مراحل تولید آن در هوران گرافیک

ساک دستی پارچه ای چیست و چه کاربردهایی دارد

خرید بج سینه و سفارش آن در هوران گرافیک

ساک دستی کاغذی و تولید آن در هوران گرافیک

انواع چاپ دیجیتال و معرفی بهترین روش چاپ

چاپ ساک دستی پارچه ای با روش چاپ سیلک و مزایا و معایب آن

بج سینه تبلیغاتی، سیر تحولات آن و کاربرد آن در بازاریابی

در این مطلب از مطالب هوران گرافیک می خواهیم شما را با مبحث چاپ دیجیتال و انواع چاپ دیجیتال آشنا کرده و از بین این روش ها بهترین روش چاپ دیجیتال را به شما معرفی کنیم.

چاپ دیجیتال یکی از روش های چاپ است که بر اساس عکس های دیجیتالی ای می باشد که می خواهیم آن ها را مستقیما از ابزارهای دیجیتال بر روی اشیا مختلف چاپ کنیم. این روش چاپ یک روش کاملا حرفه ای است که در دنیای دیجیتال امروز بیش از سایر روش های چاپ مورد استفاده قرار گرفته است. البته این روش چاپ برای چاپ با تعداد کم مورد استفاده قرار می گیرد و هزینه آن نسبتا بالاست ولی از لحاظ کیفیت حرف اول را در بین روش های دیگر چاپ می زند. همچنین با این روش می توان بر روی تمامی اشیا مانند تیشرت، لیوان، بشقاب و هر چیز دیگری طرح مورد نظر را چاپ کرد.

 

 

انواع چاپ دیجیتال و کاربردهای آنها

 

  • چاپ جوهر افشان

امروزه این نوع چاپ یکی از پرکاربرد ترین انواع چاپ دیجیتال در ایران است. در این نوع چاپ منبع رنگ دستگاه چاپگر یک کارتیج است. روش کار این کارتیج به این صورت است که ابتدا بر روی صفحه ای که می خواهد روی آن چاپ کند شروع به حرکت می کند و سپس جوهر از منافذ کوچک آن بر روی شی یا صفحه مورد نظر برای چاپ می ریزد و چاپ انجام می شود. کمی دقیق تر به آن می پردازیم:

مرحله اول: ابتدا درایور چاپگر مورد نظر دیتای لازم را از طریق یک اپلیکیشن دریافت می کند. سپس درایور آمادگی پرینتر را برای چاپ می سنجد و در صورت وجود این آمادگی دیتا از درایور به پرینتر منتقل می شود.

مرحله دوم: در این مرحله چاپگر مورد نظر قسمتی از دیتای دریافتی را ذخیره می کند(این نکته حائز اهمیت است که میزان ذخیره دیتا بستگی به میزان حافظه دستگاه دارد و هرچه این حافظه بیشتر باشد میزان ذخیره اطلاعات بیشتر است).

مرحله سوم: در این مرحله کنترلر، شی مورد نظر را به سمت مکان چاپ هدایت می کند.

مرحله چهارم: در نهایت موتور دستگاه، هد را در طول شی مورد نظر حرکت داده و دستگاه هد جوهر را روی شی می ریزد.

چاپ جوهر افشان در انواع چاپ دیجیتال

 

  • چاپ الکتروفتوگرافی

این نوع چاپ از انواع چاپ دیجیتال یک روش خشک برای چاپ است بدین معنی که در آن از مایع شیمیایی استفاده ای نمی شود. این نوع چاپ به دو روش دیجیتال مرکبی و تونری (پودری) انجام می شود.

در روش تونری تصویر روی شی مورد نظر بوسیله پودر های رنگی ایجاد می شود. بدین صورت که سطح غلتک دستگاه تحت تاثیر یک بار الکتریسیته ۶۰۰ ولتی قرار گرفته و با ذوب شدن پودر رنگ ها روی شی (کاغذ) چاپ صورت می گیرد. سرعت چاپ در این روش قابل توجه است. همچنین یکی از انواع چاپ دیجیتال است که بیشتر کاربرد صنعتی دارد. در این روش همانطور که گفته شد ابتدا بار الکتریسته روی سطح غلتک پخش شده و سپس شی مورد نظر که ثابت است تحت تاثیر یک منبع نوردهی قرار می گیرد. در مرحله بعد پودر های رنگی برای انتقال روی شی آماده می شوند و پس از آماده شدن، این انتقال انجام می گیرد. در نهایت تحت یک فشار مناسب تونرها با انتقال بر روی شی، تصویر مورد نظر را روی آن ثبت می کنند.

اما در روش دیجیتال مرکبی به جای پودرهای رنگی از مرکب های رنگی استفاده می شود. در این روش سرعت و همچنین تعداد چاپ بسیار بالاست ولی به دلیل پر هزینه بودن دستگاه های چاپ آن، از این روش کمتر استفاده می شود و دلیل دیگر اسنکه از آن استفاده کمتری می شود این است که دستگاه های این نوع چاپ ابعاد بیش از A3 را نمی توانند چاپ کنند.

 

الکتروفتوگرافی در انواع جاپ دیجیتال

 

  • چاپ حرارتی

در این نوع چاپ از انواع چاپ دیجیتال جوهر بطور مستقیم بکار نمی رود و در حقیقت هد دستگاه چاپگر با استفاده از حرارت طرح مورد نظر را بر روی کاغذ می اندازد. در این روش کاغذ باید از یک نوع خاص و حساس به حرارت باشد و دارای تراکم زیادی باشد. این روش چاپ یکی از بهترین روش ها برای چاپ بر روی اشیا مانند سرامیک، تیشرت، لیوان و … می باشد و دستگاه مرتبط با آن که از کیفیت بالایی در چاپ برخوردار است با نام سابلیمیشن در بازار موجود است.

چاپ حرارتی از انواع چاپ دیجیتال

  • چاپ لیزری

در این نوع چاپ از انواع چاپ دیجیتال، یک دستگاه لیزر با ایجاد حرارت نقطه ای و تمرکز بر روی یک نقطه، باعث تغییر رنگ در آن نقطه می شود. به نظر می رسد که این دستگاه اگر بخواهد روی هرنقطه تمرکز کند و رنگ آن را تغییر دهد مدت زمان اتمام کار در این روش بسیار طولانی خواهد شد اما نکته اینجاست که این تغییر رنگ در زمان بسیار کوتاهی انجام می گیرد و سرعت در این روش بسیار بسیار بالاست. این روش این قابلیت را به ما می دهد تا با استفاده از لیزر به میزان دلخواه عمق حکاکی لیزری روی شی مورد نظر را تعیین کنیم. یعنی می توانیم طرح مورد نظر را با ایجاد خوردگی روی شی حک کنیم.  البته این روش به دلیل هزینه بالا بیشتر در صنایع و تولیدی ها مورد استفاده است.

 

چاپ لیزری از انواع چاپ دیجیتال

 

  • چاپ تصعید رنگ ( آخرین نوع از انواع چاپ دیجیتال )

در این نوع از انواع چاپ دیجیتال نیز از گرما برای انتقال رنگ بر روی شی مورد نظر استفاده می شود. در این روش از مجموعه رنگی CMYO استفاده می شود که اندکی با CMYK متفاوت است. اما چرا اسم این روش تصعید رنگ است؟ همانطور که می دانید تصعید هنگامی رخ می دهد که ماده از حالت جامد به گاز تبدیل شود. بنابراین در این روش نیز رنگ ها به میزانی حرارت داده می شوند که به حالت گاز درآیند و پس از آن بر روی شی مورد نظر پخش می شوند. در این روش سرعت همانند روش لیزری بسیار بالاست. کیفیت تصویر در این روش حرف اول را می زند و یکی دیگر از خوبی های این روش این است که امکان چاپ بر روی انواع کاغذ را دارد. دستگاه چاپگر در این روش هزینه زیادی ندارد، اما هزینه چاپ تصویر با این روش بالاست.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام: http://instagram.com/hooran.graphic

تلگرام: https://t.me/hoorangraphic

 

 

مطالب دیگر:

ساخت بج سینه و مراحل تولید آن در هوران گرافیک

ساک دستی پارچه ای چیست چه کاربردهایی دارد؟

ساک دستی کاغذی و تولید آن در هوران گرافیک

خرید بج سینه و سفارش آن در هوران گرافیک