طراحی پوستر به شیوهای خلاقانه یکی از جذابترین حوزههای گرافیک محسوب میشود. هر موضوع میتواند دنیای جدیدی باشد که به آن وارد میشویم. لازمهی طراحی پوستر با یک عنوان مشخص این است که در ابتدا جزئیات لازم را در حوزهی مربوطه بدانیم( مانند رنگها، نمادها، رویدادها، شعار، ادبیات مربوط به موضوع و …. .) مرحلهی بعدی نیز شامل دانش گرافیکی و ایده پردازیها است.
در این مقاله وبلاگ هوران گرافیک قصد دارد 7 توصیهی کاربردی را معرفی کند، تا از چالشها و سختیهای طراحی پوستر برای شما کاسته شود.
طراحی پوستر در چهار اندازه رایج انجام میشود:
از این اندازهها در دو صورت افقی و عمودی میتوانید استفاده کنید.
الویت و هدف اصلی در طراحی پوستر این است که خواننده را از وجود یک اتفاق یا رویداد آگاه کند. اطلاعات کلیدی و مهم در متن باید ازفاصلههای دور نیز قابل خواندن باشند. به خاطر داشته باشید که متون به کار رفته در طراحی پوستر باید از یک سلسله مراتب از پیش تعریف شدهای پیروی کنند.
تنها به اندازهی یک نگاه فرصت دارید تا مخاطبانتان را جذب کنید. تضاد زیاد بین اجزائ در طراحی کمک میکند تا این کار را انجام دهید. رنگهای یکنواخت و کم انرژی را فراموش کنید. روی رنگها و نمای نوشتههایتان تمرکز کنید. احتیاط در طراحی پوستر معنایی ندارد. ترکیبهای عجیب و غیر عادی را امتحان کنید.در خصوص رنگ و طرح پس زمینه رنگهای واضح و پررنگ و تصاویر بزرگ استفاده کنید. عادتها را در طراحی پوستر از بین ببرید تا بیشتر جلب توجه کنید.
کجا میخواهید پوسترتان را نصب کنید؟ ابعاد پوستر، اندازه حاشیه، رنگها و حتی عباراتی که برای دعوت مخاطبانتان به کار میبرید از محل نصب تاثیر میپذیرند. اینکه دقیقا بدانید طرح شما کجا قرار میگیرد کمکتان میکند تا خلق بهتری را ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر قرار است پوسترتان را روی یک دیوار آبی نصب کنید باید حواستان به تضاد رنگها و رنگ دیوار باشد تا بهتر دیده شوید. همچنین اندازهی پوستر بر روی یک دیوار، با اندازهی آن بر روی یک تابلوی اعلانات متفاوت است.
از آنجایی که پوستر شما نهایتا باید چاپ شود سعی کنید تعدادی نسخه در اندازههای کوچکتر برای نصب در مکانهای متعدد دیگر تهیه کنید. این اصل بازاریابی را به خاطر بسپارید: یک شخص برای به ذهن سپردن چیزی باید بیست بار در معرض نمایش آن قرار بگیرد. پس در طراحی پوستر دقت کنید تا تغییر در اندازه از کیفیت و گیرایی آن کم نکند. عمل به توصیههای زیر میتواند در طراحی پوستر موثر باشد:
همان گونه متنها باید خوانایی لازم را داشته باشند تصاویر نیز باید به راحتی دیده شوند. پس از به کار بردن عناصر بصری بزرگ نترسید. اما این نکته را نیز در نظر بگیرید که تنها باید یک تصویر شاخص استفاده کنید. به کار بردن عکسهای متعدد تمرکز مخاطبان را نسبت به هدف اصلی ما کم میکند. مطمئنا تا به اینجا متوجه تاثیر رنگها در طراحی پوستر شدهاید. دقت داشته باشید که نوشته تضاد لازم با تصاویر را دارند و به صورت مستقل به راحتی دیده میشوند.
بین اجزاء تصویر به صورت اغراق آمیز فاصله گذاری کنید. این کار شاید در ابتدا مضحک به نظر برسد اما همین موضوع باعث میشود تا هر عنصر راحتتر دیده شود. موارد زیر بیان میکنند که کجا بهتر است بین عناصر در طراحی پوستر فواصل نسبتا زیادی ایجاد کنیم:
هدف بیشتر پوسترها دعوت مخاطبین به یک رویداد مانند تاتر، همایش و مواردی از این قبیل و یا انجام کاری است. به همین دلیل جملاتی برای انجام یک اقدام در طراحی پوستر ضروری است. برای این جملات اهمیت بالایی قائل شوید.
نکته مهم اینجاست که این عبارات مانند جملاتی که در سایتها مشاهده میکنیم ( مانند ” ثبت نام کنید” یا ” با ما تماس بگیرید”) ساده نیستند. برای نوشتن این عبارات در پوسترها باید واکنش مخاطبان را پیش بینی کنیم، سپس یک جمله زیرکانه برای این منظور طراحی نماییم. یک نمونه مناسب برای این کار استفاده از کد QR است که مخاطبان برای کسب اطلاعات تکمیلی میتوانند با اسکن آن به سایت شما هدایت شده و بیشتر نسبت به کارتان کنجکاو میشوند.
به شبکههای اجتماعی هوران گرافیک بپیوندید.